Bazı Güzel Başlangıçlar: 10 İyi İlk Film
Pandemi nedeniyle çoğumuzun evlerine kapandığı şu günlerde, dijital platformlar sayesinde online erişime tüm sanatlardan daha hazırlıklı olan sinema evde geçirilen vakti çekilir kılmaya yardımcı oluyor. Sektörün durduğu bugünlerde, geriye dönüp gözden kaçmış olabilecek iyi sürprizleri içeren bir öneri listesi hazırladık. Liste, geçtiğimiz on yılda çekilen ve her biri yönetmenlerinin ilk filmi olan 10 filmden oluşuyor.
Hayat sürprizlerle dolu ve bazıları iyi değil. Mücbir sebepten dolayı dünya genelindeki sinema salonları bir süre kapalı olacak. Önümüzdeki günlerde seyirci ile buluşması planlanan filmlerin vizyon tarihleri ertelendi, hâlihazırda devam eden setlerin çoğuna ara verildi. Her yıl bu zamanlar düzenlenen İstanbul Film Festivali yıl içinde ileri bir tarihte gerçekleşecek. Dünya genelindeki film festivallerinin bazıları bu yıl için online etkinliklere dönüştü.
Gündelik yaşam eve kolay kolay sığmıyor. Yine de herkes elinden geleni yapıyor. Tiyatro oyunları ekrana taşınıyor, internet üzerinden konserler düzenleniyor, sosyalleşmenin yeni yolları bulunuyor. Dijital platformlar sayesinde online erişime tüm sanatlardan daha hazırlıklı olan sinema evde geçirilen vakti çekilir kılmaya yardımcı oluyor.
Sektörün durduğu bugünlerde, geriye dönüp gözden kaçmış olabilecek iyi sürprizleri içeren bir öneri listesi hazırladık. Liste, geçtiğimiz on yılda çekilen ve her biri yönetmenlerinin ilk filmi olan on filmden oluşuyor. Muhtemelen 2020’ler boyunca bu yönetmenlerin filmografilerini ilgiyle takip edeceğiz, hatta bir veya birkaçını usta yönetmenler olarak anmaya başlayacağız. Listedeki iyi ilk filmlerin hemen hepsinin gerilim türünü tercih etmesi ise ilk yönetmenlik tecrübesindeki yaygın bir eğilimi bir kez daha hatırlatıyor.
Gece Vurgunu (Nightcrawler, 2014)
Genç ve muhteris muhabir Louis Bloom, habercilik kariyerinde yükselmek için meslek etiği açısından tartışmalı eylemlere imza atar. Senarist Don Gilroy ilk yönetmenlik denemesinde medyayı cesurca eleştirirken, güçlü ve karanlık bir atmosfer kuruyor. (imdb: 7.9)
Tepenin Ardı (2012)
Çiftlikte yaşayan ailenin üç kuşak erkekleri ile dışarıdaki Yörükler arasındaki kavga gün geçtikçe büyür. Öteki inşasına dair bir gerilim hikâyesi anlatan Tepenin Ardı’nın peşi sıra gelen Abluka (2015) ve Kız Kardeşler (2019) yönetmen Emin Alper hakkındaki beklentiyi haklı çıkarıyor. (imdb: 7.3)
Ex Machina (2014
Genç programcı Nathan insansı özellikler gösteren bir yapay zekâ geliştirmek için deneyler yapar. Ex Machina’da hayatımızın her alanındaki algoritmaları sorgulayan yönetmen Alex Garland, Netflix için yaptığı ikinci filmi Yok Oluş (Annihilation, 2018) ile sınırları zorlamaya devam ediyor. (imdb: 7.7)
Öldürme Eylemi (The Act of Killing, 2012)
Altmışlı yıllarda Endonezya’da büyük katliamlara imza atan çetenin mensupları ihtiyarlık yıllarında eylemlerini gururla ve soğukkanlılıkla anlatır, hatta canlandırır. Belgesel yönetmeni Joshua Oppenheimer’ın dehşet verici ilk uzun metrajı kötülüğe dair yeni tartışmaların kapısını aralıyor. (imdb: 8.2)
Karabasan (The Babadook, 2014)
Bekâr bir anne ve küçük çocuğu evlerindeki ürkütücü bir çocuk kitabı yüzünden paranoyaya sürüklenir. Oyuncu Jennifer Kent, ilk yönetmenlik tecrübesinde sınırlı bir mekânda zengin detaylar sunuyor ve yaratık filmi gibi başlayan anlatıyı psikolojik gerilime eviriyor. (imdb: 6.8)
Arctic (2018)
Kutup bölgesindeki bir uçak kazasından kurtulan bir adam akıl almaz bir hayatta kalma mücadelesi verir. YouTube videoları ile tanınan yönetmen Joe Penna, başrolünü Mads Mikkelsen’a emanet ettiği ilk uzun metraj filminde türün en iyi örneklerinden birine imza atmayı başarıyor. (imdb: 6.8)
Ceset (El cuerpo, 2012)
Bir kadının ölümünün arkasındaki gizemi aydınlatmaya çalışan dedektif, şimdi de morgda iken kaybolan cesedinin peşine düşecektir. Son dönem İspanyol sinemasının önemli temsilcilerinden Oriol Paulo gizem ve gerilim anlatılarını Contratiempo (2016) ile sürdürüyor. (imdb: 7.6)
Ayin (Hereditary, 2018)
Yas tutan bir aile yaşadıkları trajik olayların ardından atalarının karanlık mirasıyla yüzleşmek zorunda kalır. Korku türündeki birçok yapımın aksine gerilimi son dakikaya kadar canlı tutmayı başaran yönetmen Ari Aster, ikinci filmi Ritüel (Midsommar, 2019) ile çıtayı daha da yükseltiyor. (imdb: 7.3)
Kapan (Get Out, 2017)
Siyahi bir genç, kız arkadaşının ailesiyle tanışırken hazırlıklı olduğu ırkçı önyargıların ötesinde tuhaflıklarla karşılaşacaktır. Oyuncu kökenli yönetmen Jordan Peele, Biz (Us, 2019) ile birlikte ırkçılık temalı korku filmlerine imza atmaya devam ediyor. (imdb: 7.7)
Gece Yarısı Sokakta Tek Başına Bir Kız (A Girl Walks Home Alone at Night, 2014)
Ölümün ve umutsuzluğun kol gezdiği kasabada bir kadın vampir azılı suçlularının peşine düşer. “İran’ın ilk Vampir Western’i” olarak lanse edilen Ana Lily Amirpour’un ilk filmi yalnızca zamanları ve mekânları değil, janrları ve stilleri de birbiri içinde eritiyor. (imdb: 7.0)
En son çıkan yazılardan anında haberdar olmak için bizi @PerspektifOn twitter hesabımızdan takip edebilirsiniz.